הורים | בית ספר להורים

בית ספר להורים
בית הספר להורים
שייכות, שיתוף, עידוד, גבולות, אווירה משפחתית
ארגז הכלים לחיזוק התא המשפחתי
התמודדות עם פחד ילדים
אמא אני מפחד, יש מפלצת

מאת רונית דובדבני מנחה , מרצה מכשירת מנחים לעבודה קבוצתית עם הורים וסופרויזירית במכון אדלר

ילדים צעירים מבטאים פחדים, כגון פחד מחושך, פחד מחלומות רעים, פחד ממפלצות, שדים, חיות רעות וכו'. זהו גיל בו עדיין דמיון ומציאות מעורבבים אצלם.

כאשר ילד מבטא פחד כלשהו, עבורו זה ממשי, מאיים ומפחיד ביותר, לכן יש לתת לגיטימציה לתחושות שהילד מבטא ולהעביר מסר של אמפטיה לילד: "אני מבין/ה שאת/ה מפחד לישון בחושך/מהמפלצת... זה בסדר לפחד".

לעג או זלזול בפחד עלולים לקבע יותר את תחושת הפחד, במקום לאפשר לו להתגבר בכוחות עצמו על התחושה המאיימת של הפחד.

אין טעם בניסיונות לשכנע "זה לא מפחיד, תראה, בדקתי אין כאן שום דבר" ובכך לנסות לגרום לילדכם לראות את הדברים מהזווית שלכם. זה מאוד לא מכבד את הילד. יש לברר עם הילד האם ילדים אחרים בגן פוחדים מאותו הדבר ולספר על פחדים של אבא ואמא. כך הילד מרגיש שהפחד אינו ייחודי רק לו וכי גם אחרים וגם מבוגרים פוחדים. המסר המרכזי הוא שלפחד זה לגיטימי ועדיין כולם מתפקדים עם הפחד שבתוכם.

עקרונות הגישה בפחדים: להפוך כל תחושה של פחד לתחושה של ביטחון ושינויי פירושים, מעבר מפסיביות לאקטיביות שהילד יעשה ולא הוריו. העברת הילד למיטת הוריו מעניקה להם את כוח הגנה והילד החלש נשאר פסיבי ותלוי בהורים "הגיבורים".  ניתן לשבת ליד הילד בחדרו או על מיטתו ולהשתמש במגוון הכיוונים המפורטים בהמשך.

 

  1. "צרת רבים - אינה נחמה" - צריך להתייחס לפחד הספציפי שמבטא ילדכם.

 

  1. כל ילד מומחה למפלצת/לפחד שלו:

הפחד הוא פרי מוחו הסובייקטיבי האישי  של הילד. מכאן, שרק ילדכם מכיר  ויודע כיצד הוא יכול להתגבר על המפלצות/חיות 'רעות' הספציפיות האישיות שלו.  עשו הכרות עם הפחד, תחקרו אותו בצורה מכובדת עד הפרטים הקטנים: איך המפלצת נראית? מה היא עושה? מה היא רוצה?

 

  1. דרך השאלות, ההכרות והלגיטימציה למושא הפחד, ניתן לנסות לעשות לו שינוי פירוש: ילדכם יכול להתיידד עם היצור המפחיד אותו, אם יהא מודע שאותו יצור יכול לבוא עם כוונות ידידותיות . אולי המפלצת עצובה או בודדה , אולי היא רוצה חבר? לשאול את הילד: "ומה המפלצת אמרה לך ? מה החיה הרעה אמרה לך ? מה היא סיפרה לך ? מה היא הבטיחה לך ?" אם הילד מציין סיפור שמשתמע כמפחיד, אפשר לשאול אותו אם יש אפשרות גם לאמרות חיוביות (המפלצת אומרת: "נביא לך הפתעה/מתנה..." , "נשחק במשחק שאתה אוהב..." וכו' וכו').  במקרה שהאמרה חיובית, הילד יכול לפתח תחושה של רצון לידידות ו/או חברות עם יצור שעד לפני רגע היה מאיים ומהלך אימים עליו. בחורף זה לא רעמים וברקים זה מסיבה בשמים עם זיקוקים.

 

  1. להיות פעיל ולא פסיבי

שיהיה לילד פנס במיטתו( פועל) שיוכל להדליקו בכל רגע שנראה לו .

התמודדות עם פחד מחלום רע, שבא לידי ביטוי לפני השינה: להציע לילד ליצור 'מלכודת חלומות רעים', שתופסת את החלומות הרעים ברגע שהם 'מתקרבים'. את צורת ה'מלכודת' חשוב לאפשר לילד לקבוע (ותסמכו על דמיונו העשיר). את המעבר יוכל לעשות הילד, רק אם הוא 'ימציא' תסריט (דמיוני לחלוטין) שבו הוא בעצמו  פעיל, מתגבר על המפלצת או החיה המפחידה. על כן מומלץ לשאול את הילד:  "איך לדעתך אתה יכול להתגבר על המפלצת/ החיה המפחידה?" "האם יש איזה כלי או חפץ שיכול לעזור לך להתגבר על המפלצת /החושך/ החיה המפחידה?" ייתכן שהתיאור של ילדכם יהא 'אלים' מאד. להתייחס לתיאור שלו בטבעיות מתוך הבנה שכגודל הפחד כך גודל המעשה המאפשר התגברות.

 

  1. שלא יהיה רווח מהפחד: הילד לומד שאם הוא מפחד הוא מקבל התייחסות מיוחדת ורווחים: "אל תפחד" - קבלת תשומת לב, יש שינוי בסדרי חיים למענו (למשל ישן במיטת הוריו, הם לא יוצאים לבילוי עקב מצוקתו) בכך הוריו מחזקים ויוצרים רווחים משניים מהפחד שמתקבע יותר ויותר, ואין לילד כל מוטיבציה אמיתית לשנות את המצב.

 

  1. לשתף ולבקש תמיכה מצוות הגן ולבקש  גם לעבוד על זה שם. יש ילדים שנחשפים לפחדים של חברים בגן ומרגישים איתם הזדהות רבה.

 

  1. להיעזר בספרות ממוקדת כמו: "פחדרון בארון", "פרנקלין פוחד מהחושך", "צפרדע פוחד", "בארץ יצורי הפרא" ו"איתמר צייד החלומות".

 

לילות טובים ומתוקים לכולם



רונית דובדבני:

הציפיה מילדנו  - התנהגות  - שייכות  - שיתוף  - עידוד  - גבולות  - אווירה משפחתית  - פינוק  - הגנת יתר  - לחץ הורי  - ביקורת  - אושר  - עוד מאמרים  - למה חשוב לערוך צוואה