לימודים- סיפור לא פשוט. המון אתגרים: בחינות, עבודות, שעות של ישיבה בכיתה בריכוז. לכולם זה לא קל, אבל יש כאלה שקשה להם אפילו יותר. יש לזה שם כללי:" ליקויי למידה".
כאשר מדברים על לקויות למידה מדובר על אוקיינוס של לקויות, קשיים ושיבושים:
קשיים בקריאה - דיסלקציה, וקשיים בכתיבה, קישור, חיבור. הפרעות ריכוז, קשיים במתמטיקה- דיסקלקולציה, קשיים בכתיבה- דיסגרפיה, קושי ברכישת שפות זרות- דיסלנגוויץ', קשיים להתארגנות במרחב ועוד. מחקרים מעידים כי כל ילד רביעי בישראל סובל מלקות למידה ו-15% הם דיסלקטים.
אז המושג ליקויי למידה הוא בעייתי. לתפוס ולהגדיר המון ילדים כלוקה בחסר?
יש ילדים שקל להם יותר ללמוד ויש כאלה שקשה להם, ויש כאלה שקשה להם מאד. אבל זה לא אומר עליהם שום דבר פרט לזה. הם בדרך כלל ילדים מאד מוכשרים ויצירתיים, לפעמים אפילו יותר מהממוצע, ויש להם, עם קצת עזרה ותמיכה, את היכולת להגיע הכי רחוק- כמו כולם.
המציאות של זלזול בהם גורמת להם לחשוב על עצמם כלא-יכולים ולמצות חלק עוד יותר קטן מהיכולות האמיתיות שלהם ומלחיץ אותם מאוד.
אלו קשיים שלא ניתן לרפאם אלא ללמוד לפתח דרכים לחיות עימם וזו התמודדות כל יום מחדש של כולם. של הילד עצמו ושל כל אלו שרוצים לסייע לו.
יש היום מכללות (כמו מכלל תל- חי בצפון) שמתמחות בהכשרת אנשים עם ליקויי למידה לתארים אוניברסיטאים גבוהים. יש מבחנים פסיכומטריים ייחודיים מותאמים ללקויות. יש המון רופאים, מהנדסים ואנשי מקצוע מעולים ואנשים גאונים מהשורה הראשונה בכל התחומים, שלמדו והתמחו ואנו נעזרים בהם והם לקויי למידה ודיסלקטים- תשאלו אותם.
אז, מהיום דיסלקטי היא לא קללה!! זו רק הטיה של המילה דיסלקציה.