ילדנו רוכש בתחילת חייו מיומנויות המאפשרות לו להגיע ללמידה מוכן. הוא עושה זאת תוך משחק עם הוריו, אחיו וילדים אחרים. בגן, מסייעים להתפתחות זו ומכינים את הבשלתו לבית הספר.
אך- ממה מורכבת "הבשלה"? ניתן לענות על שאלה זו בכמה רמות.
הרמה הראשונה קשורה אל הגוף - מערכות שריר-שלד, מערכת העצבים, בשלות המוח ומערכות כשמיעה, ראייה ואחרות. עליהן ארחיב מאוחר יותר.
הרמה הנוספת עוסקת בבשלות הרגשית של הילד. היות ולא אתייחס אליה בהרחבה, אציין רק כי לכאן נכנסים נושאים כגון היכולת של הילד להתמודד מול מטלות שונות, לעיתים מתסכלות, לבקש סיוע, לפנות לפתרונות מגוונים בסיטואציות חברתיות שונות, יכולתו ליצור קשר משמעותי עם אחרים, לתת אמון ולפעול מתוך סיפוק ושמחה. במילים אחרות- ליהנות מהחיים, מתהליכי הלמידה ומהיותו ילד. רמות נוספות קשורות למרכיבים המוצגים כאן:
המוטוריקה הגסה- היכולת לתפקד במרחב, להפעיל את הגוף תוך תכנון ובאופן ספונטני. התחושה-המערכות השונות שיכולות להשפיע על הביטחון העצמי, על התפקוד החברתי, על קשב ומיקוד ועוד. המוטוריקה העדינה- התפקוד מהכתף ועד כף היד והאצבעות, קשר עין יד, אחיזת עפרון וגזירה. תפיסה ומרכיביה- התהליכים המוחיים הקשורים בתפיסה חזותית, שמיעתית ומה הקשר שלהם ללמידה. אסטרטגיות למידה וחשיבה- הקשר בין סדר, רצף, תכנון ותוצאה, יכולות הניתוח הבנת סיבה ותוצאה ומה בינהם ובין למידה יעילה. ואחרון- הקשב והריכוז- היכולת להתמיד במטלות, להיות מרוכז גם כשקורה משהו בחוץ וכי"וב.
היום אתמקד בשני חושים, ראייה ושמיעה. אנו לוקחים כמובן מאליו כי הילד שלנו רואה היטב, שומע מצויין ואין לו כל קושי הקשור במערכות אלו. אבל - ראייה ושמיעה לא תמיד תקינים. אלא מה? הילד לא יודע להגיד לנו, כי בשבילו- כך הוא רואה או שומע. אין לו דרך לדעת כי האחרים עוברים חוויה אחרת ממנו. לכן- אם הילד משפשף הרבה את העיניים, עיניו דומעות, הוא מתקרב אל הדף כשהוא מצייר או מסתכל בספר בזוויות שונות, אם הוא מתלונן על כאבי ראש בלתי מוסברים, בחילה או סחרחורת- יכול להיות שכדאי לבדוק ראייה. לפעמים כשהוא יעקוב אחר הקראה שלכם , כשהאצבע שלכם עוברת על המילים, הוא יתלונן כי העיניים מתעייפות לו, יכווץ את העיניים או יבקש לחזור אל מקום מסויים... כל אלו יכולים לכוון למחשבה כי רצוי לבדוק מה קורה עם הראייה. חוש הראייה חשוב ביותר לתהליכי הלמידה. בלעדיו, יהיה קשה לעקוב אחר הצורות החדשות- האותיות שיש ללמוד, בלי פענוח ראייתי נכון לא נוכל להבין את ההבדל בין ח ל-כ למשל. ארחיב את הנושא כאשר אכתוב על תפיסה- שם יעלה הנושא של תפיסה חזותית- כפי שהוא נקרא בשפה המקצועית.
האיבר השני עליו נתמקד הוא האוזן. חוש השמע חשוב ממעלה ראשונה. עצרו לרגע וחשבו- האם לילדכם היו דלקות אוזניים חוזרות וטופל רבות באנטיביוטיקה בשנת חייו הראשונה? האם סבל מפוליפים? האם הוא נתקל הרבה בחפצים? כל אלו משפיעים ומושפעים מהמערכת המורכבת שיש באוזן. האוזן אינה אחראית רק על השמע. למעשה בתוכה קיימות תעלות מיוחדות שמעבירות מידע הן לגבי הצלילים אותם אנו שומעים, והן לגבי התנועה והמנח שלנו במרחב. המערכת הזו ראשונה בחשיבותה להתפתחות תקינה. היא קשורה כמעט לכל מוקד בחיינו- למערכת שיווי המשקל- אם חוויתם פעם סחרחורת אחרי סיבוב, או בחילה בנסיעה, או נתקלתם בעץ ובלמתם בהצלחה נפילה- על כל אלו ועוד אחראית המערכת הנמצאת באוזן, ונקראת המערכת הוסטיבולרית. היא גם קשורה למתח השריר, להפעלת כוח בויסות מתאים, להבנת המרחב, לפענוח הצלילים. הבנת הנשמע היא בסיס חשוב ללמידה. חשבו: האם הילד שואל "מה" כל הזמן? האם הוא חושב ש"תפוחץ" הוא תפוח עץ? או "לך לאוטו" זה "לכלה אוטו"? האם הוא לא מפריד בין המילים שהוא שומע ולכן לא מבין אותנו? האם לוקח לו זמן עד שהוא נותן תשובה? האם כשמבקשים ממנו משהו והוא עם הגב אלינו הוא אינו נענה? כל אלו עלולים להעיד כי משהו בהעברת הצלילים או פיענוחם לא תקין. במקרה כזה קודם כל יש לפנות לרופא אף-אוזן-גרון לבדיקה. לפעמים נוזלים באוזניים וצינון מתמיד גורמים לירידה בשמיעה, ולפעמים התחום של הבנת השפה לקוי- ואז יש להגיע לקלינאית תקשורת שתבדוק את היכולות לפענוח השפה ומרכיביה. ברור כי ללא הבנת שפה תקינה- הבסיס הראשון לרכישת למידה- רעוע. לכן יש לטפל ולבדוק תקינות מערכות אלו אם מתעורר ולו חשד קל. טיפול יכול להתקבל בקופות החולים השונות כחלק מהשרות. רצוי להגיע להתפתחות הילד לפני גיל שש כדי לשמור על זכאות הילד לקבל טיפולים גם לאחר גיל זה. יש אפשרות כמובן גם לפנות אל המגזר הפרטי. כאן אמליץ לבדוק אל מי תגיעו- בקשו לדעת כמה שנים הם עוסקים במקצוע, במה התמחו, בכמה ילדים טיפלו, היכן הוסמכו בהכשרתם. בכתבה הבאה נתמקד בתחום התחושה. ועד אז- בריאות לכולם.
שרון מור: מרפאה בעיסוק . מומחית בהתפתחות הילד.
אבחון, טיפול וייעוץ. אחראית ריפוי בעיסוק בקופ"ח מאוחדת-נתניה. מנחה ומרצה באוניברסיטת ת"א. קליניקה פרטית "מעבר לקשת"- רעננה.