הורים | בית ספר להורים
בית הספר להורים
שייכות, שיתוף, עידוד, גבולות, אווירה משפחתית
ארגז הכלים לחיזוק התא המשפחתי
אווירה משפחתית
מאת:
פרומה קופפר - מנחת הורים
מה אומרת לכם המלה אוירה? איזה סוגי אוירות אנחנו מכירים? מי
יוצר את האוירה? כיצד היא נוצרת?
סוגי אוירה - תמיכה ועידוד, לחץ, הבנה והתחשבות, בקורת,
האשמה, כעס, תלותיות, עצמאות, ועוד.
את האוירה יוצרים ההורים. כל אחד בא מבית אחר ומביא אתו עולם
אחר של דעות, אמונות, חלומות, צפיות ודרכי השגה ותקשורת שונים.
כיצד נציגי שני עולמות אלה יוצרים את הבית שלהם יקבע את
האווירה. איזה דיאלוג יתפתח ביניהם. האם ישכילו לפתח דיאלוג על
בסיס של כבוד הדדי, כבוד של כל אחד לעולמו של האחר ויתחשבו
האחד בשני. או שיפתחו תחרות איזה עולם הוא טוב יותר שבעקבות
תחרות זו יתפתחו אוירות של ביקורת והאשמה. באילו כישורים
ישתמשו להשגת מטרותיהם.
חצ"מ - חייב, צריך, מוכרח
כמות החצ"מים שקיימים בבית יקבעו את האווירה. חצ"מ - חייב,
צריך, מוכרח. שלשת אלה קובעים את התנאים ויוצרים אווירה של
לחץ, נוקשות ותקיעות.
חצ"מ- החלטנו להשתמש במלה זו במקום חייב, מוכרח וצריך כי
מילים אלה יוצרות תחושת אשמה ועלולות להכניס את ההורים
למגננה. ככל שיש יותר חצ"מים החיים יותר קשים כי התחושה
שמחצ"מ אי אפשר לזוז. הורים שיש להם חצ"מים הם רוצים לקבוע
מה צריך להיות ואיך צריך להיות לאחרים. וכאן הם עלולים להסתבך.
כדאי לפתוח את החצ"מ ליכול ולאפשר כדי להקל על החיים.
לכתוב על כרטיסיות כל מני סוגי
אוירה. כל אחד בוחר כרטיסיה על פי השאלה - איזו אוירה הייתי רוצה שיהיה אצלי בבית? מהי האוירה
שקיימת היום בביתי?
)מכל כרטיס להכין לפחות 4 עותקים ולהשאיר מספר
דפים ריקים , כדי לכתוב אוירה שאיננה בכרטיסים(.
אפשר לבחור יותר מכרטיס אחד.
להתחלק לקבוצות ע"פ בחירת הכרטיסים - ולפתח דיאלוג על: מה
האוירה שבחרתי ולמה?
במליאה : לברר איזו אוירה רצויה? כיצד נשיג אוירה זו? מה
המכשולים להשגת האוירה? מה עשוי לעזור לנו להצליח?
אפשר לדבר על 4 הפעולות שהורים עושים - קובעים, משכנעים
מייעצים ומשחררים. ולכמת כל אחד מהם.
למשל : קובע משכנע מייעץ משחרר
ולבדוק מה המשמעות של כמויות אלה ומה הם תורמים לאוירה
המשפחתית.
לבדוק מה הדברים שהם רוצים לקבוע , מהם דרכי השכנוע ועד כמה
חשוב להם לקבוע את הכללים.
האם חשוב להם שיהיה שיתוף פעולה ועבודת צוות במשפחה. האם
הם מוכנים לשנות כדי להשיג שיתוף פעולה זה.
לבדוק אם ההורה לא עושה מניפולציות של הורה נחמד ומשתף,
אבל למעשה הורה זה רוצה לקבוע את החיים. לכן חשוב לברר
באיזה דרך ההורה משיג את מבוקשו ומה קורה אם הוא לא משיג.
אפשר כאן לדבר על החצ"מים.
אם רוצים לתקן , מבררים מה אפשר לעשות במקום. וכאן מגיעים
לנושא הבא של דרכי חינוך יעילות .
תהליך הורי
תהליך הורי מתחיל בפעולת השיחרור של התינוק
מחבל הטבור ולאורך כל תקופת הגדילה ההורים
"משחררים" בהתאם ליכולת של הילד לקחת
אחריות על עצמו.
בגיל הינקות ההורים קובעים את מסגרת
החיים של התינוק.
חשוב ביותר שבגיל 0-3 ההורים יקבעו מה מותר
ומה לא עבור הילד.
יכולתם של ההורים לקבוע גם בהמשך יהיה מוגבל.
ככל שהילד גדל הם מוצאים את עצמם משכנעים
אותו יותר ויותר.
דרכי השכנוע הם רבים ומגוונים.
רוב תקופת השכנוע יהיה בגיל 12-4 .
בגיל ההתבגרות קשה לקבוע ולשכנע ,
זה גיל שניתן לייעץ, כדאי לקחת בחשבון שהעצות
של ההורים לא תמיד יתקבלו בברכה.
בגיל 20-18 ומעלה, ההורים משחררים האחריות
עוברת אל הבן\בת הבוגרים.
פרומה קופפר - מנחת הורים
פרומה קופפר:
הציפיה מילדנו -
התנהגות -
שייכות -
שיתוף -
עידוד -
גבולות -
אווירה משפחתית -
פינוק -
הגנת יתר -
לחץ הורי -
ביקורת -
אושר -
עוד מאמרים -
למה חשוב לערוך צוואה