יהדות
ראש השנה  - צום גדליה
יום כיפור -  כל נדרי -  כרת
חג סוכות
חנוכה
טו בשבט
חג פורים
מגילת אסתר
חג פסח
ההגדה של פסח
יום העצמאות
ל"ג בעומר
יום ירושלים
חג שבועות
יז בתמוז - בין המיצרים
ט באב
טו באב - חג האהבה
יום המעשים הטובים
עשרת הדיברות
ציר הזמן ביהדות
  

מגן דוד בדגל ישראל

מגן דוד - הוא כוכב שבו שני משולשים שווי צלעות מונחים זה על זה, העליון חודו כלפי מעלה, והתחתון חודו כלפי מטה, ויוצרים מבנה של שישה משולשים שווי צלעות המחוברים לצלעות משושה. הסמל ידוע גם בשם "חותם שלמה". על פי המסורת, סמל זה היה מצוייר או חרוט על מגיני לוחמיו של דוד המלך.

מקור הסמל מגן דוד
צורת מגן דוד מופיעה כבר בתרבויות המזרח הרחוק לפני אלפי שנים, אך במאות השנים האחרונות היא הפכה לסמל יהודי מובהק. סמל זה הופיע לראשונה בהקשר יהודי כבר בתקופת הברזל, במאה השביעית לפני הספירה בחותם צידון. כמו כן הוא הופיע במספר בתי כנסת עתיקים בארץ ישראל בתקופת הבית השני ואחריה, אך נראה שללא כל משמעות מיוחדת שכן הוא הופיע לצד מגן שלמה (כוכב מחומש) וצלב קרס. כמו כן הוא לא הופיע בין הסמלים היהודיים המובהקים של התקופה ההלניסטית.

העדות הקדומה ביותר לסמל בספרות היהודית מופיעה בספרו של החכם הקראי יהודה בן אליהו הדסי במאה ה-12 בספרו אשכל הכפר. בפרק רמ"ב הוא מוקיע את מעשי האנשים בעם שהפכו את סמל מגן הדוד לפולחן: "ומלאכים שבעה לפני המזוזה נכתבים, מיכאל וגבריאל ...וכו' ה' ישמרך וסימן זה הנקרא מגן דוד כתוב בכל מלאך ובסוף המזוזה...". אם כן, באותה תקופה היה זה סמל מיסטי על קמיעות.

יהדות החל בימי הביניים. בשנת 1354 העניק הקיסר קארל הרביעי ליהודי פראג את הזכות להרים דגל. היהודים בחרו בסמל של מגן דוד. כל מאות שנים יהודי פראג קידמו את הקיסרים. מהמאה ה-19 נפוץ הסמל מגן דוד גם בחותמות של יהודים ועל פרוכות של ארונות קודש. אצל חלק מהיהודים האדוקים לדתם רווחת הטענה כי מקורו של סמל מגן הדוד בפרחי מנורת שבעת הקנים, תבליטים בצורת שושן בעלי ששה עלי כותרת, שיצרו צללית הדומה בצורתה למגן דוד. בקרב המאמינים בכך שזה מקור הסמל, ניתן הפירוש כי מגן הדוד הינו סמל שנוצר ע"י אלוהי ישראל

מדוע מגן דויד? פרופ' גרשום שלום כתב בשנת :1949 "יהודי תקופת האמנסיפציה ביקשו סמל ליהדות כשם שראו לעיניהם "סמל הנצרות" בכל מקום. אם היהדות אינה אלא דת בני משה ראוי שגם לה יהיה סימן היכר בולט ופשוט כלשאר הדתות? הקריירה הנהדרת והריקנית של המגן דויד במאה היט' מסימני ההגיון יש בה". כאשר נבחר המגן דויד הפך להיות מוסכם על הכל. ומוסיף ג' שלום: "מצד אחד היה נפוץ ומצד שני היה חסר משמעות דתית, חסרונו נעשה מעלתו ואין בו זכר לעבר, אלא תקווה לעתיד".


מקורות נוספים לתולדות הדגל

יום העצמאות בזולו